Back to the future

8 réponses
Jean-Louis Matrat
Salut, heureux z'audiophiles!

Allez, une devinete pour commencer la semaine. C'est un retour vers une
discussion que nous avons déjà eue à propos de la compression de
dynamique qu'on nous inflige à longueur de galettes.

Qui c'est-y qui a écrit ça, et surtout, surtout! QUAND?

Début de ça:
We happen to prefer live-music sound, and find it a challenge to try and
reproduce this as accurately as possible. This just cannot be done if
the record hasn't the original dynamic range on it. It is, however,
quite possible (and practical) to limit dynamic range to any desired
degree in playback, and this is where we feel it should be done. A
simple and effective volume compressor can be made up for under $5 per
channel; people who want less expression in their music should use one,
instead of demanding that all records be emasculated for their benefit.

Have fun!

JLM

8 réponses

Fernand Naudin
On 10 mar, 10:55, Jean-Louis Matrat wrote:
Salut, heureux z'audiophiles!

Allez, une devinete pour commencer la semaine. C'est un retour vers une
discussion que nous avons déjà eue à propos de la compression de
dynamique qu'on nous inflige à longueur de galettes.

Qui c'est-y qui a écrit ça, et surtout, surtout! QUAND?

Début de ça:
We happen to prefer live-music sound, and find it a challenge to try and
reproduce this as accurately as possible. This just cannot be done if
the record hasn't the original dynamic range on it. It is, however,
quite possible (and practical) to limit dynamic range to any desired
degree in playback, and this is where we feel it should be done. A
simple and effective volume compressor can be made up for under $5 per
channel; people who want less expression in their music should use one,
instead of demanding that all records be emasculated for their benefit.

Have fun!

JLM

Okay, so it depends on what you like. If you like the sound of live
music,
then you should want as much fidelity on your records as you can get.
If you
just like pleasant, musical-type noises, then you're certainly
entitled to
your preference, but don't try to kid yourself that you like high
fidelity.

We happen to prefer live-music sound, and find it a challenge to try
and
reproduce this as accurately as possible. This just cannot be done if
the
record hasn't the original dynamic range on it. It is, however, quite
possible (and practical) to limit dynamic range to any desired degree
in
playback, and this is where we feel it should be done. A simple and
effective volume compressor can be made up for under $5 per channel;
people
who want less expression in their music should use one, instead of
demanding
that all records be emasculated for their benefit.
-J. Gordon Holt
Fernand Naudin
http://www.stereophile.com/interviews/66/
Jean-Louis Matrat
en ce 10/03/2008 12:17, Fernand Naudin nous disait:

-J. Gordon Holt

Bravo pour avoir identifié l'auteur, mais quand?

JLM
Jean-Louis Matrat
en ce 10/03/2008 12:20, Fernand Naudin nous disait:

http://www.stereophile.com/interviews/66/

Ce lien est une piste, mais ça colle pas :-)

JLM
Dominique Bourdeau

"Jean-Louis Matrat" a écrit dans le message de news:
47d53908$0$886$
en ce 10/03/2008 12:17, Fernand Naudin nous disait:

-J. Gordon Holt

Bravo pour avoir identifié l'auteur, mais quand?

JLM

Fernand Naudin
On 10 mar, 14:35, Jean-Louis Matrat wrote:
en ce 10/03/2008 12:17, Fernand Naudin nous disait:

> -J. Gordon Holt

Bravo pour avoir identifié l'auteur, mais quand?

Je tente :

J. Gordon Holt Vol.1 No.4 December, 1969

http://www.stereophile.com/historical/95/index4.html

(en bas de page)
Jean-Louis Matrat
en ce 10/03/2008 17:00, Dominique Bourdeau nous disait:

Pas mal!

JLM
Jean-Louis Matrat
en ce 10/03/2008 17:01, Fernand Naudin nous disait:

Je tente :

J. Gordon Holt Vol.1 No.4 December, 1969

http://www.stereophile.com/historical/95/index4.html

Oui, et un peu non, car le Vol.1 No.4, c'est décembre 1964 (et non pas
1969). Vous êtes apparemment arrivé à cette réponse de Holt à un
courrier par un chemin différent de celui que j'ai suivi, qui passe par là:
http://stereophile.com/asweseeit/index12.html
(dernier lien en bas, "Down with Dynagroove!" )
En toute rigueur, il n'est pas possible de dater précisément cette
réponse d'après les éléments du site de Stereophile, tout ce qu'on peut
dire c'est que ça fait suite à cet article de décembre 1964.

Pour l'anecdote, j'ai trouvé ça en cherchant des infos sur ce procédé
Dynagroove de RCA Victor (utilisé entre 1963 et 1970, environ), suite à
l'acquisition d'un LP de Chet Atkins "Guitar Country", 1964, qui utilise
ce procédé. La mention "highly ingenious computers -electronic brains-
have been introduced to audio for the first time" ayant titillé ma
curiosité. Me demande bien de quels cerveaux électroniques il s'agissait!

Ceux que ça intéresse liront l'article pour avoir des détails sur le
procédé et les critiques sévères qui lui sont adressées. Il faut bien
reconnaître que ce Chet Atkins est sympa pour du easy listening, mais ça
sonne un peu trop comme Radio Nostalgie, question tripotage de la dynamique.

Et donc, déjà en 1963 on trouvait du monde pour déplorer cette tendance
à l'abus de la compression dans les enregistrements.
Nihil novo sub sole!

JLM